Norseman dag 14 - Reisverslag uit Norseman, Australië van Rens en Yvonne Korver - WaarBenJij.nu Norseman dag 14 - Reisverslag uit Norseman, Australië van Rens en Yvonne Korver - WaarBenJij.nu

Norseman dag 14

Blijf op de hoogte en volg Rens en Yvonne

26 November 2015 | Australië, Norseman

We zijn de dag begonnen met een bezoek aan de goudmijn in Kalgoorlie. Allereerst hebben we de Hannans North Tourist Mine bezocht. Hier een opstelling en uitleg van hoe in het verleden het goud werd gedolven. Daarna zijn we naar de Super Pit gereden, een ervaring die we voor geen GOUD hadden willen missen.

De Super Pit in Kalgoorlie is de grootste goudmijn van Australië en één van de werelds grootste open mijnen. Ruim 100 jaar terug werd voor het eerst goud ontdekt in de omgeving van Kalgoorlie. Echter, de mijnen raakten uitgeput, de productiekosten werden steeds hoger, de goudprijzen werden steeds lager, etc. ….. De ommekeer kwam in 1989, toen een groot bedrijf tientallen mijnen tot één project combineerde. Het nieuwe bedrijf had, qua productie, een andere strategie voor ogen. Men ging niet voor de aloude techniek van ‘graaf lekker diepe mijngangen en draag de erts langzaam naar boven’. De ‘Open Pit’ techniek ging uit van een ander principe: één groot gat dat steeds dieper wordt. Geen nauwe gangen meer en geen instortingsgevaar meer. Je begint gewoon met graven en hoe groter het gat wordt. Simpel toch? Na veertien jaar graven heeft het gat al de afmetingen van 3 km bij 1,5 km groot en 330 meter diep. Vanaf boven zien we de graafmachines en pick-up trucks die niet groter zijn als een stip, terwijl deze in werkelijkheid en van dichtbij enorme afmetingen hebben.
Maar het einde van deze graafwerkzaamheden zijn ook in zicht. Ze schatten dat de mijn in 2019 geen goud meer oplevert. De mijn zal dan gesloten worden en Kalgoorlie heeft dan de beschikking over een ‘kuiltje’ van: 3,5 km lang, 1,5 km breed en 700 meter diep!

Na deze indrukwekkende ervaring zijn we naar het centrum van Kalgoorlie gereden en hebben hier geluncht en de nostalgische gebouwen bezichtigd. Daarna was het tijd om verder naar het zuiden af te zakken en zijn we op de camping in Norseman neer gestreken.

• 26 November 2015 - 13:42

Cees En Corrie:

Wow! Wat een indrukwekkende foto's! Met Yvonne er bij of op, is pas goed te zien hoe inmens groot deze goudmijn is!!!
    Nu heerlijk nagenieten van een inspannende dag!!! Een lekker wijntje erbij! Proost, lieve mensen!!!
    Cees en Corrie.

• 26 November 2015 - 13:59

Reny:

Een heel groot wiel met een heel klein mijnwerksterje er in/op! Wat een enorm aperatuur wordt ervoor gebruikt, ongelooflijk, jullie zien wel heel erg veel aparte dingen en erg ondernemend zijn jullie! Wij genieten van de foto's. Liefs van Sjaak en Reny

• 26 November 2015 - 18:31

Gerard En Helma:

hoi luitjes
    Wat genieten jullie, en je laat ons meegenieten
    groetjes

• 27 November 2015 - 02:51

John En Ineke Bucking:

Hallo lieve luitjes,

Hier zijn we dan weer wat 'n geweldige foto's en enorm grote wagens voor de gouddelving, begin nu te begrijpen waarom al die bling bling zo duur is voor 't in de winkels ligt. Geweldig om dit te zien 'n hele ervaring en wij mogen via de foto's mee genieten.
    Groetejes John en Ineke.

• 27 November 2015 - 10:02

Marijke Huisman:

Hoi Von en Rens geweldig al die belevenissen in W.A Toen Dick, Yvonne en ik er in 1987 waren meen ik me te herinneren dat Kalgori een uitgestorven stadje met een hotelletje en een pizzeria. Je kon toen ook nog als toerist zelf goud delven is dat trouwens nog zo? Helaas niets gedolven. Er liep toen ook een man rond met een papegaai op zijn schouder en die bleek later van stof te zijn we vonden het al zo raar dat dat beest niet wegvloog maar ja tijden veranderen en dat is goed. Luitjes genieten jullie lekker verder en tot het volgende verslag en foto's.

Liefs Marijke

Rens en Yvonne

Van Rozenburg naar Rome. Al heel lang geleden hadden we het plan om vanuit Rozenburg naar Rome te fietsen. Dit jaar hebben we besloten dat het er nu maar van moest komen. We hebben veel op internet opgezocht en gelezen over de ervaringen van anderen en hadden 2 opties om te gaan: het voorjaar of het najaar. Wij hebben voor deze laatste optie gekozen en de planning is dat we nu op maandag 11 augustus 2008 zullen vertrekken. Op het overzichtskaartje (Reitsma_route) is de fietsroute te zien die we zullen volgen en die is beschreven in de routebeschrijvingen van Hans Reitsma. We vertrekken vanuit Rozenburg naar Rucphen, waarna we via de LF ScheldRijnRoute naar Venlo rijden en daar komen we dan op de route van Reitsma. We vervolgen onze tocht door Duitsland en hebben dan bij Tübingen een korte onderbreking, want dan zijn we vlak bij onze kleinkinderen. Daarna gaat het richting Bodensee, dan beginnen ook de serieuze beklimmingen. Vanaf Trento zijn er een twee keuze mogelijkheden wat betreft de route, wij zullen zeer waarschijnlijk voor de minst zware route kiezen en dus via Venetië en Ravenna naar Rome rijden.

Actief sinds 30 Juli 2008